-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42551 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

چرا شيعيان معاويه را لعن مي كنند ؟
لـعن , يعني دوري از رحمت الهي , بنابراين اگر بنده اي يكي از بندگان خداوند رالعن نمايد , به ايـن معنا است كه از خداوند سبحان خواسته , تا نعمت و بركاتش رااز شخص لعنت شده بگيرد , يا بـه او ندهد .با توجه به معنا و مفهوم لعن در اسلام و اينكه بسياري از كسان از زبان پيامبرگرامي اسـلام (ص ) مـورد لـعـنـت واقع شده اند و صحابه گرامي آن حضرت نيز در مواقعي زبان به لعن يـكـديـگر گشودند , ذكر دو نكته ضروري است :1ـ علي بن ابيطالب (ع ) اولين شخصيت پس از پـيـامبر گرامي اسلام 9 است كه نه تنهادر ميان مسلمانان از جايگاه ويژه اي برخوردار بوده , بلكه نـزد پـيـامـبـر گـرامي اسلام (ص ) نيز جايگاه ويژه و منحصر داشته است , به گونه اي كه پيامبر گـرامـي اسـلام (ص ) علي بن ابيطالب را به عنوان محور حق و حقيقت معرفي نمودند و در حق اوفـرمـودند علي مع الحق و الحق مع علي حيث دار, (1) علي (ع ) مدار حقيقت است هر كجاعلي باشد , آن جا حق است .) از اين جمله معلوم مي شود كه هر كس در مقابل علي (ع )قرار بگيرد , در مقابل حق قرار گرفته و بر باطل است .هم چنين پيامبر گرامي اسلام (ص ) در جريان غدير خم و معرفي حضرت علي (ع ) به عنوان وصي و جانشين خويش , دست حضرت علي (ع ) را گرفت و در حـق او چـنين فرمود : ( اللهم وال من والاه و عاد من عاداه , (2) خداوندا , هركس كه علي (ع ) را دوسـت بـاشـد , تـونـيـز او را دوسـت بدار و هر كسي با حضرت علي (ع ) دشمني ورزد , تو نيز با اودشـمـن بـاش و هر كس علي (ع ) را ذليل نمايد , تو لباس مذلت را بر او بپوشان و هركس دست يـاري بـه حـضـرت علي (ع ) بسپارد , او را يار و ناصر باش ) .اين جملات كوتاه نوراني از دو بخش تـشكيل شده است : بخش اول , دعا براي دوستان وياوران علي بن ابيطالب مي باشد , بخش دوم , لعن و نفرين كساني كه در مقابل علي بن ابيطالب قرار گرفته اند و درخواست انقطاع رحمت الهي از آنان آن هم توسطپيامبر گرامي اسلام (ص ) .بنابراين , توجه به سيره پيامبر گرامي اسلام (ص ) و فـرمـايـش هـاي آن حضرت درباره علي بن ابيطالب و موضع گيري هاي او در مقابل دوستان و دشـمـنـان عـلي (ع ) , بهترين دليل بر جواز لعن كساني است كه با علي بن ابيطالب ستيزه جويي نـمـوده و دشـمـنـي داشـتند .2ـ در خصوص لعن معاويه روايات فراواني آمده است كه معاويه به صورت خاص از زبان رسول گرامي اسلام (ص ) لعنت شده است .روزي رسول گرامي اسلام (ص ) مـعـاويـه و پـدرش را ديد كه يكي سوار بر مركب و ديگري پياده راه مي رفتند , حضرت فرمودند : خـداونـد هر دو نفر سواره و پياده را لعنت كند . (3)گذشته از آن , مسئله لعن و نفرين را , معاويه بـراي جـلـوگـيـري از نشر فضايل اهل بيت خصوصا علي بن ابيطالب در جامعه و نهايتا مخدوش نـمـودن چـهره آن حضرت به صورت يك سنت درآورد به گونه اي كه در تمامي خطبه هاي نماز جمعه لعن علي بن ابيطالب مرسوم و از اعمال مستحبه شمرده مي شد . (4)مسلم در صحيح خود مـي نويسد : معاويه در عصر خلافت خويش مزدوران جيره خوار خود راوادار كرد تا در همه شهرها لعن و سب علي (ع ) را به صورت عادتي درآورند كه همه گويندگان برفراز منبرها از آن ياد كنند . (5)بـنابراين , با توجه به فرمايش ها و موضع گيريهاي رسول گرامي اسلام (ص ) درباره علي بن ابيطالب (ع ) و لعن معاويه و پدرش از زبان پيامبر اسلام و سيره و عملكردخود معاويه در قبال علي بن ابيطالب , لعن او و درخواست دوري از رحمت الهي اشكالي ندارد .

پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- تاريخ الخلفا, سيوطي ص 169 ـ المعيار و الموازنه , مرحوم ابي جعفر اسكافي ,ص 36.2- مرحوم طـبـرسـي , احـتـجـاج , ج1 , ص 231, چاپ نجف .3- مجمع الزوائد, هيثمي , ج 7, ص 247, كتاب الفتن .4- صحيح مسلم , ج 16, ص 239.5- اصول

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.